MENING VAN HET MEC

Marketeers op stelling

In samenwerking met onze mediapartner MarketingTribune brengen wij ‘de mening van het MEC’ tot stand. In het vakblad MarketingTribune wordt elke maand een stelling geplaatst waarover enkele CMO’s uit het netwerk van het MEC hun licht schijnen. Op deze pagina vindt u een overzicht van alle edities.

MarketingTribune

‘Marketeers moeten internationaler denken en doen’

MarketingTribune 12 september 2017

Marketing houdt natuurlijk niet op bij de landsgrenzen. Althans, dat is wat wij graag als
stelling poneren. De wereld is een grote marktplaats en je spullen wil je graag overal verkopen.
Wat vinden de marketeers van het MEC ervan? Deze keer: Dorkas Koenen (Rabobank), Marc Lamers (Wageningen University & Research), Dennis Lith (Essent)

Lees meer

‘Sponsoring is een vies woord geworden’

MarketingTribune 25 juli 2017

Binnen de sponsorwereld wordt in toenemende mate liever gesproken over brandpartnerships. Het merk dat sponsort treedt steeds minder nadrukkelijk op de voorgrond en is graag een bescheiden partner in het behalen van een gezamenlijke doelstelling. Sponsoring zou als term nog te veel met het plakken van logo’s en het laten wapperen van banieren geassocieerd worden. Hoe denken de marketeers van het MEC hierover? ‘Voorkom dat het een vies woord wordt door vooraf heel duidelijk je doelstellingen aan te geven en de tegenprestaties te definiëren.’ Deze keer: Glenn Metselaar (Dura Vermeer), Roel Laumans (AKD), Dennis Lith (Essent) en Hans Koeleman (KPN)

Lees meer

‘Reviews bepalen mijn merkwaarde’

MarketingTribune 11 april 2017

Ranking the brands! Zijn reviews belangrijk voor een merkwaarde of worden consumentenbeoordelingen overschat? Reviewmarketing is een serieuze aangelegenheid aan het worden. Of niet? Wij legden de
stelling voor aan de marketeers van MEC. Deze keer: Wilco van Schaik (FC Utrecht), Ben Woldring (Bencom Group), Ludo Voorn (PostNL), Gertjan Schouten (Dordrechts Museum)

Lees meer

‘Influencer marketing is een luchtbel’

MarketingTribune 14 maart 2017

Influencermarketing bestaat weliswaar al enige tijd, maar de vraag dringt zich op of dit fenomeen echt een lang marketingleven is beschoren. Het is per slot van rekening een intensief en tijdrovend proces om de juiste invloedrijke figuren te vinden en in je kamp te houden. We legden de stelling – Is influencermarketing een luchtbel of here to stay – voor aan enkele leden van het MEC. Deze keer: Theo van Uffelen (Aegon), Mark Appel (Exact), Jeremiah Albinus (Fonq) en Patrick Stal (TomTom)

Lees meer

‘De marketeer van de toekomst moet…’

MarketingTribune 14 februari 2017

Dit keer niet echt een stelling, maar meer een invuloefening. Of aanvulling zoals je wilt. Wat zijn de competenties van toekomstige marketeers? Wat wordt nog belangrijker in het benaderen van de consument? Is het technologie, big data, algoritmes, chatbots of juist empathie, intuïtie en creativiteit? Wij vroegen het aan een groot aantal marketeers, die soms weinig en soms veel woorden nodig hadden…

Lees meer

‘Welke trends ziet de marketeer voor 2017?’

MarketingTribune 17 januari 2017

Een nieuw jaar met nieuwe uitdagingen, ook voor marketing. Aan de leden van het MEC vroegen we om eens in de glazen bol te kijken. Een bonte verzameling uitspraken over merken bouwen, kunstmatige intelligentie, big data, geloofwaardige merken, de schreeuw om talent, right time marketing, customer journey, agility en marketing automation. Kortom, een boeiend marketingjaar ligt voor ons!)

Lees meer

‘Gelukkig bestaat er in reclame en marketing geen glazen plafond’

MarketingTribune 20 december 2016

We zijn er bij de inhoudelijke bespreking van deze editie van uitgegaan dat er in onze branche natuurlijk helemaal geen glazen plafond bestaat. Vrouwen hebben net zoveel kansen als mannen in reclame en marketing. Naïef? We vroegen het voor de zekerheid toch maar even aan een aantal vrouwelijke leden van het MEC: Caroline van Turennout (Zeeman), Noor Cloo (Eneco), Janine Bos (Randstad) en Henriette van Swinderen (Schoonenberg)

Lees meer

‘Design thinking moet meer in mind marketeer’

MarketingTribune 18 oktober 2016

Design is nog niet altijd top of mind bij marketeers, terwijl het toch een belangrijk onderdeel is van de totale positionering en merkbeleving.Om design meer voor het voetlicht te brengen, is het wellicht goed om het in een breder perspectief te plaatsen: design thinking. In feite komt deze aanpak neer op het kritisch bekijken van huidige denkpatronen en doelstellingen van klantprojecten en om visies, ideeën en scenario’s te ontwikkelen die uiteindelijk leiden tot nieuwe, verfrissende concepten. Zou dat meer de mindset bij marketeers moeten zijn? We vroegen het drie marketeers van het MEC: Izabella van der Linden-Pukrop (Rexel), Mathijs van der Kooi (Myler), Mark Appel (Exact).

Lees meer

‘Marketing is all about creativity’

MarketingTribune 14 juni 2016

Cannes Lions staat weer voor de deur. Een terugkerende discussie is of creativiteit leidend is in
het grote marketingsteekspel of is het toch vooral de marketingstrategie die de hoofdrol speelt en
voegt creativiteit daaraan een noodzakelijk toefje magie toe? We vroegen het drie marketeers van
het MEC: Laurens Lijding (Royal FloraHolland), Rene Repko (Action) en Marielle Romijn (2theloo). Meer reacties staan op marketingtribune.nl zoekwoord ‘mec stelling’.

Lees meer

‘Bricks zijn onontbeerlijk voor clicks’

MarketingTribune 31 mei 2016

In e-commerce telt natuurlijk vooral de online wereld. Snel via een screen spullen bekijken en vergelijken, snel klikken en snel betalen. En dan hopen dat je spullen ook snel bezorgd worden. Maar kunnen online winkels zonder een fysieke winkel? Steeds minder, zo blijkt. Heel lang hebben online aanbieders de noodzaak ontkent. Nu Amazon zelfs overstag gaat, lijkt het spreekwoordelijke hek van de dam. Lekker gezellig dingen bekijken in een echte winkel. MarketingTribune vroeg vier marketeers van het MEC naar hun mening: Taco Carlier (VanMoof), René Martens (Medux), Nico Rijkhoff (Ziggo) en Adriana Hoppenbrouwer (HEMA).

Lees meer

‘Marketeers op reis’

MarketingTribune 3 mei 2016

Van marketing kom je maar moeilijk los, want elke dag wachten nieuwe uitdagingen, maar marketeers moeten uiteraard ook zo nu en dan even ontspannen. Wat is hun favoriete reismerk en waarom en waar rollen ze graag hun handdoekje uit of trekken ze de bergschoenen aan? Wij vroegen het aan ons vaste panel van MEC-leden: Ernst Gleijm (Innovam), Wilkin Kroon (Local Hero), Alexandra Legro (Hunkemöller), Jari Langerak (Velux) en Jacques Hoendervanger (LMN Airmiles).

Lees meer

‘Marketeers zijn niet bezig met strategische innovatie’

MarketingTribune 19 april 2016

Innovatie en marketing. In marketing innoveren we ons bijkans te pletter. Er gaat geen week voorbij of marketeers verzinnen iets nieuws in termen van strategie, creatie, media, campagne, kanalen of social media. Maar besteden marketeers ook voldoende aandacht aan de innovatiestrategie binnen het eigen merk/bedrijf? Twee leden van het MEC geven antwoord op de stelling. Deze keer zijn dat: Janine Bos (Randstad) en Martijn van der Zee (Suitsupply).

Lees meer

‘Agile marketing miskent betekenis langetermijn doelstellingen’

MarketingTribune 23 februari 2016

Agile marketing. Vergeet strategie en langetermijndenken, maar acteer nu en handel snel. De klant verandert net zo gezwind als het weer, dus kun je als marketeer er maar beter bovenop zitten. Maar is dat verstandig? Marketing is toch vooral ook vooruit kijken en plannen. En misken je met agile aanpak niet je eigen doelen op de lange termijn? Wij vroegen het aan enkele marketeers van het MEC. Deze keer zijn dat: Mark Appel (Exact), Leslie Hoogeveen (Knab), Monique Opdam (Van Lanschot)

Lees meer

‘Internet of Things maakt marketeer (bijna) overbodig’

MarketingTribune 9 februari 2016

Internet of Things verbindt alles en iedereen. Marketeers kunnen straks mede dankzij een enorme
berg data consumenten alle kanten opsturen met een simpele druk op de knop. Marketing is op termijn nog slechts een schakelkast, een technisch foefje. Onzin of toekomstbeeld? Wij legden de stelling voor aan drie leden van het MEC.Deze keer: Mark van Heijningen (SAP), Martine Korstanje (Atos), Hans Peters (NS)

Lees meer

‘Adblockers zijn een zegen voor marketing en reclame’

MarketingTribune 26 januari 2016

Met de introductie van iOS9 is het mogelijk om adblockers ook op mobiele devices te gebruiken. Hiermee is de discussie in volle hevigheid losgebarsten. Zijn we straks niet meer in staat om de consument te bereiken en zorgt dat voor een omslag in het gebruik van ‘gratis’ nieuwssites en misschien wel in ons hele internetgebruik? De redactie peilde de meningen bij enkele leden
van het MEC. Deze keer: Marc de Vries (Twitter), Martin de Boer (Corendon) en Ludo Voorn (PostNL)

Lees meer

‘Customer journey wordt zeer overschat als marketingtool’

MarketingTribune 12 januari 2016

De customer journey oftewel de klantreis. De klant die op weg is naar een product of dienst maakt tegenwoordig een lange reis langs vele touchpoints, off- en online. Het is aan het merk om de klant een happy journey te laten maken. Een belangrijke marketingtool derhalve. Of krijgt de reis als onderdeel in de marketingstrategie te veel aandacht en gewicht? Wij legden de stelling voor aan ons MECpanel van ervaren marketeers. Deze keer: Dorkas Koenen (Essent), Andius Teijgeler (ABN AMRO), Ernst Gleijm (Innovam), Bart van den Nieuwenhof (La Place), Youssef Eddini (NOS), Wankie Chan (Dell) en Noor Cloo (Ziggo)

Lees meer

‘Marketeers worden dankzij technologie een uitstervend ras’

MarketingTribune 17 november 2015

Zonder technologie geen moderne marketing. De marketeer anno 2015 moet ook wel een nerd zijn, wil hij de harten van de consument veroveren. De smartphone is ons kompas in de digitale wereld. Zonder techniek bereiken we de klant niet eens meer. Stevenen we af op een tijdperk waarin computers, robots, data-analisten en neurowetenschappers het werk van de marketeer volledig overnemen en hem als een dino laten uitsterven? Wij vroegen het aan zes leden van het MEC. Deze keer: Patrick Stal (TomTom), Erik van Engelen (Eneco), Ronald Velten (IBM), Bart Kuppens (Unilever), Jeroen Kemperman (Zilveren Kruis) en Mark Appel (Exact)

Lees meer

‘Instagram is de nieuwe holy grail voor merken’

MarketingTribune 3 november 2015

We twitteren, liken, posten en sharen wat af op onze sociale kanalen. Maar levert het ook iets op in termen van naamsbekendheid, merkbeleving, brand experience en – niet onbelangrijk – sales? Instagram is het nieuwe knuffeltje als het gaat om de social media-inzet in de marketingmix. Is het wellicht de heilige graal in termen van bereik en participeren als merk in de digitale community?
Wij vroegen het vijf marketeers van het MEC. Deze keer: Alexandra Legro (Hunkemöller), Jacques Hoendervangers (Airmiles), Mark Ogertschnig (Ikea), Jeroen Kemperman (Zilveren Kruis) en Erik Hoogenhout (Van Doorne)

Lees meer

‘Direct mail bestaat eigenlijk niet meer’

MarketingTribune 8 september 2015

Is het einde van de fysieke mail in zicht? Het aantal poststukken neemt zienderogen af. Zijn
bedrijven en consumenten niet meer gevoelig voor deze vorm van marketingcommunicatie, zijn
de alternatieven effectiever, zijn de kosten te hoog, is het resultaat te onduidelijk? In 2014 daalde
DM bij PostNL met ruim 10 procent ten opzichte van 2013. Is het einde nabij? Vijf marketeers van
het MEC geven hun mening. Deze keer: Marcel Kalmeijer (Randstad), Fred Stapel (PGGM), Jeroen Hubert (Ikea), Ludo Voorn (PostNL) en Jarl Langerak (Velux)

Lees meer

‘Neuromarketing is een nerveuze hype’

MarketingTribune 19 mei 2015

Het marketingvak verandert en net zoals bedrijven zich aanpassen aan nieuwe marktomstandigheden moeten marketeers mee veranderen om gedrag positief te beïnvloeden. Het bewuste en onbewuste gedrag van de consument wordt aangestuurd door onze hersenen en dus willen we begrijpen hoe ze werken. Is neuromarketing here to stay of een hype? Een aantal marketeers van het MEC deelt hun visie. Deze keer: Glenn Metselaar (Dura Vermeer), Ludo Voorn (PostNL), Peer Swinkels (Bavaria), Coen Olde Olthof (KPN), Dorkas Koenen (Essent) en Hans van der Bor (RegioBank).

Lees meer

‘Een video heeft meer effect dan veel woorden’

MarketingTribune 7 april 2015

Elke dag krijgt de consument duizenden ‘boodschappen’ van merken aangeboden. Vaak nog in tekst, maar steeds vaker in de vorm van beeld. YouTube en Facebook zijn het domein geworden van de reclamefilmpjes. Is dit de toekomst van marketing? De nieuwe generatie is sowieso meer visueel ingesteld. Vandaar de stelling dat een film beter scoort dan long copy. Een aantal marketeers van het MEC branden los.Deze keer: Hein Roovers (DHL Express), Wankie Chan (Dell), Janine Bos (Randstad), Huib Kamps (Schüco), Noor Cloo (Ziggo), Laurens de Lange (Unica) en Bertil Muller (CRV).

Lees meer

‘De 4 P’s van marketing zijn passé’

MarketingTribune 10 maart 2015

De beroemde en heilige P’s van marketing: product, prijs, plaats en promotie. Maar voldoen ze nog?
Zijn het tegenwoordig niet vaker de P’s van people, planet, profit? Of zijn het meer de A’s die de P’s voorbij streven – alertheid, aandacht, ambassadeurs en aantrekkelijkheid. Of zijn het toch de D’s: define, design en deliver? Kortom, we legden wederom ons oor te luisteren bij een aantal marketeers van het MEC. Deze keer: Erik van Engelen (Eneco), Ludo Voorn (PostNL), Raymond Mesterom (Samsung), Laurens Lijding (CRV) en Johan van der Zanden (ING)

Lees meer

‘Marketeers zien senioren totaal niet zitten’

MarketingTribune 10 februari 2015

Wat nou jongeren? In 2019 is meer dan de helft van de Nederlandse bevolking 50+. Wordt het niet tijd om de focus op de doelgroep 20-49 jaar te heroverwegen? Of is een focus op senioren juist iets wat je als marketeer niet moet doen? Wij vroegen vijf marketeers van het MEC te reageren op bovenstaande stelling. Deze keer: Martin Kersbergen (Dela), Wankie Chan (Dell), Laurens Lijding (CRV), Monique Opdam (Van Lanschot) en Joris van Dijk (Madurodam)

Lees meer

‘Televisie blijft belangrijkste kanaal voor marketeers’

MarketingTribune 13 januari 2015

Tv is en blijft een imposant kanaal voor elke marketeer. Toch is de vraag of tv anno 2014 nog altijd zaligmakend is. Is de buis niet langer de holy grail voor marketing? Wij vroegen het aan 7 (!) topmarketeers. ‘Ja, we blijven op televisie zo lang we het nog kunnen betalen en zo lang we ons blijven richten op een brede doelgroep. Deze keer: Ludo Voorn (PostNL), Marcel Kalmeijer (Randstad), Erik van Engelen (Eneco), Johan van der Zanden (ING), Raymond Mestrom (Samsung), Wankie Chan (Dell), Laurens Lijding (CRV), Jarl Langerak (Velux) en Dennis Lith (Essent)

Lees meer

‘Brand journalism is perfect hulpmiddel om beschadigde bedrijfsreputaties te herstellen’

MarketingTribune 18 november 2014

KPMG heeft FD Media ingeschakeld om zijn geknakte reputatie te herstellen, in casu ‘onafhankelijke informatie’ te delen met het grote publiek. Het is eenvoudiger dan ooit tevoren om nieuws en beelden te delen met de wereld. Traditionele marketing heeft daardoor minder effect. Kan brand journalism uitkomst bieden? Riekt dat niet te veel naar His Master’s Voice? We legden de stelling voor aan vijf marketingdeskundigen, allen lid van het Marketing Executive Center (MEC). Deze keer: Laurens Lijding (CRV), Marcel Kalmeijer (Tempo-Team), Dennis Lith (MEC) en Ludo Voorn (Zwitserleven)

Lees meer

‘Vrouwelijke marketeers zijn in bepaalde aspecten van hun vak beduidend beter dan hun mannelijke collega’s’

MarketingTribune 23 september 2014

Dit keer een lastige stelling. Want: zijn vrouwen beter dan de mannen? Altijd omstreden en nooit met een eenduidig antwoord te verklaren. Toch vinden we dat een dergelijke stelling niet mag ontbreken in een special over vrouwelijke marketeers. Vier mannen en een vrouw – allen lid van het Marketing Executive Center (MEC) – proberen een antwoord te formuleren. Deze keer: Ludo Voorn (Zwitserleven), Vincent van den Boogert (ING), Laurens Lijding (CRV Global) en Monique Opdam (Van Lanschot)

Lees meer

‘Marketingdirecteur moet verplicht een salescursus volgen’

MarketingTribune 26 augustus 2014

Sales en marketing, ze kunnen niet zonder elkaar en toch liggen ze nog vaak met elkaar overhoop. Zou het helpen als ze elkaar beter leren begrijpen? Als ze bij elkaar op cursus gaan? Of ligt het toch vooral aan die dwarse marketingdirecteur die het altijd zo goed denkt te weten? We legden de stelling voor aan vijf marketingdeskundigen, allen lid van het Marketing Executive Center (MEC). Deze keer: Jeroen Hubert (Ikea), Sonja Stalfoort (Arag), Vincent van den Boogert (ING), Ludo Voorn (Zwitserleven) en Wankie Chan (Dell)

Lees meer

‘Cannes is een must voor elke marketeer’

MarketingTribune 17 juni 2014

Van 15 tot 22 juni staat Cannes Lions weer in het teken van reclame, creatie, communicatie en ook een beetje marketing. Vooral dat laatste aspect vinden veel marketeers te dun om de koffer te pakken en af te reizen naar het zonnige zuiden van Frankrijk. Wij vroegen vier marketingdeskundigen, allen lid van het Marketing Executive Center (MEC), naar hun antwoord op de stelling: Cannes is een must voor elke marketeer. Deze keer: Dennis Lith (T-Mobile/MEC), Sonja Stalfoort (Arag), Jeroen Hubert (Ikea), Ludo Voorn (Zwitserleven) en Vincent van de Boogert (ING)

Lees meer