MEC NIEUWS

DAAN_KOEK_600x600

31.03.2016

DAAN KOEK (POSTNL) GEKOZEN TOT DUTCH MARKETING TALENT 2016

Daan Koek (PostNL) is tijdens de Dutch Marketing Awards door de jury uitgeroepen tot Dutch Marketing Talent 2016. Daan onderscheidde zich door een zeer sterke case in een sector waar marketing nog niet de positie heeft zoals in veel andere sectoren. Hij lanceerde in 2015 het PostNL Food network, dat bestaat uit een koelbox en nieuw logistiek netwerk. Ondere andere PLUS en Mathijs Maaltijdbox zijn klant van dit netwerk. Food is nu een strategisch groeidomein binnen PostNL. Naast Mark behoorden Judith Franse (Center Parcs) en Mart Postma (Heineken/Amstel) tot de finalisten.

dma_award350x176

16.03.2016

DRIE NOMINATIES VOOR MARKETING TALENT 2016 BEKEND

De jury van Dutch Marketing Talent 2016 is op woensdag 16 maart 2016 bij elkaar gekomen voor beraad over de nominaties en maakt de volgende namen bekend. Genomineerd zijn in willekeurige volgorde: Daan Koek (PostNL), Judith Franse (Center Parcs) en Mart Postma (Heineken/Amstel). Eén van hen ontvangt 31 maart de Award voor Marketing Talent 2016. De 2 anderen krijgen – evenals een selectie van 4 kandidaten die niet in de top zijn geëindigd – een plaats in het MEC Merkmeesters Programma aangeboden. In het programma biedt het MEC hen een jaar lang begeleiding door een CMO uit een andere sector.
De jury staat naast voorzitterschap van Marc Lamers (Corporate Director Marketing & Communicatie van Wageningen UR) uit Dorkas Koenen, (CMO Essent), Erik Hoogenhout (Hoofd Marketing en Business Development Van Doorne Advocaten, Notarissen en Fiscalisten) en Jos van Haastrecht (Director Global Brand, Digital en Communications DSM). Marc Lamers: “We hebben naar een flinke groep Young Professionals gekeken die hebben laten zien dat ze een visie hebben op het vak en deze ook weten om te zetten in resultaat voor hun organisatie. Innovatie en creativiteit spelen een belangrijke rol in hun aanpak. Een deel is ook heel actief is in het delen van hun kennis en ervaring. Bij de beoordeling hebben we als jury laten meewegen in welke context deze jonge marketingprofessionals werken. Als laatste hebben we gekeken naar de manier waarop de kandidaten zichzelf hebben gepresenteerd: is het origineel, authentiek en wordt de case op een betrouwbare wijze gepresenteerd?”
De jury is gekomen tot een top 3. Lamers: “De kandidaten hebben verschillende achtergronden en rollen, maar hebben allemaal goed kunnen laten zien waar en hoe ze het verschil hebben kunnen maken. De jury vond het indrukwekkend om te zien hoe ambitieus de kandidaten zijn en ook het vertrouwen dat ze binnen hun organisaties krijgen voor een belangrijk deel van het merk. Dat is heel goed voor ons vak.”
Dutch Marketing Talent is een initiatief van AdfoGroep, NIMA en MEC.

DAAN_KOEK_600x600
JUDITH_FRANSE_600X600
MART_POSTMA_600x600
DorkasKoenen_200x200

26.02.2016

DORKAS KOENEN JURYLID MARKETING TALENT VOOR DUTCH MARKETING AWARDS

Dorkas Koenen, CMO van Essent, treedt toe tot de jury die de genomineerde voor het marketing talent van het jaar tijdens de Dutch Marketing Awards bekend zal maken. Daarnaast zal hij als MerkMeester een van de Talenten onder zijn hoede nemen bij het MEC MerkMeesters-programma 2016. Met dat programma stimuleert het MEC talentontwikkeling door high potentials een jaar lang te koppelen aan een CMO. Gedurende dat jaar nemen de Talenten deel aan een aantal speciaal opgezette master classes en krijgen ze de gelegenheid hierover in Tijdschrift voor Marketing en op Marketing Online te publiceren. Koenen: “Talentontwikkeling is enorm belangrijk voor de verdere professionalisering van het vak. Vaak is er al veel kennis aanwezig bij young professionals, maar de vaardigheden die ook op hoog niveau in te zetten, duurt vaak jaren om te ontwikkelen. Het is mooi dat het MEC met een dergelijk programma daar invulling aan wil geven. Nominaties voor Marketing Talent van het jaar bij de Dutch Marketing Awards is een geweldige eerste stap. Ik roep talenten dan ook op zich te melden via www.mec.nl”. Naast Dorkas Koenen bestaat de jury uit Marc Lamers (Wageningen Universiteit), Erik Hoogenhout (VanDoorne) en Jos van Haastrecht (DSM). Dorkas neemt de plek in van Johan van der Zanden (ING).

jorisvanzoelen

20.01.2016

DÉ MARKETINGTRENDS VOOR 2016 VOLGENS MEC-VOORZITTER JORIS VAN ZOELEN

Er zijn drie grote thema’s die zich scherp aftekenen, maar er is zeker meer. Trends en tegentrends gaan steeds vaker gelijk op. Er is waarschijnlijk niet één thema dat overal speelt, maar deze drie zien wij in ieder geval steeds sterker terug.
De eerste is het paradigma van de complexe eenvoud. Organisaties zoeken naar verregaande vereenvoudiging, maar dat vraagt om acceptatie van de complexiteit. Fusies en cultuurveranderprojecten mislukken aan de lopende band. Zo’n 9 op de 10 productintroducties overleeft de eerste maanden niet. Focus op ‘goed doen in de dag’ en ‘doen wat nu nodig is’ wint aan terrein. Waarbij organisaties richting houden vanuit een heldere visie en een krachtige missie (hoger doel/why), maar geen vuistdikke strategieen meer uitwerken die 2 weken nadat de inkt is opgedroogd al weer achterhaald zijn.
Je vraagt je wellicht af of dit eerste thema wel een marketingtrend is. Dat is het zeker, gezien het tweede thema: de eenwording van merk en organisatie. Definitief versmelten binnen en buiten. Transparantie ontwikkelt zich tot randvoorwaarde voor succes. Van een waarde wordt het steeds meer de norm. Het tijdperk van de facadische marketing is voorbij. Publiek en politiek roepen organisaties steeds vaker en effectiever ter verantwoording. In de voedingsmiddelenindustrie volgt het ene voorbeeld het andere steeds sneller op. Duidelijkheid over herkomst, productiemethode, ingredienten, be- en verwerking worden concreet door de markt geeist. Grote retailers als Albert Heijn en Lidl nemen daarin steeds meer hun verantwoordelijkheid. Andere markten bewegen in dezelfde richting. De beste optie voor elke organisatie is nu: doen wat je zegt en zeggen wat je doet. Kern- en merkwaarden verschillen niet meer. De interne waarde bepaalt de externe geloofwaardigheid.
Het derde thema is dienstbaarheid. Veel organisaties hebben de afgelopen jaren de mond vol gehad over de ‘klant centraal’. Soms uit oprechte overtuiging, soms nog als een marketingsaus zonder werkelijke impact. Co-creatie is daar een uitvloeisel van, waarbij organisaties merken dat klanten ‘het ook niet weten’ en echt niet elke dag bereid zijn mee te creeeren aan de volgende editie van aardbeienjam. We zijn het oppervlakkige klantinzicht voorbij en zien dat daadwerkelijk begrip van de (onvervulde) behoefte van de klant nodig is. Dat vraagt om minder verkopers en meer begrijpers (vaak uit de hoek van de psychologie en sociologie). Wie er in slaagt de klant te doorgronden en door middel van eigen intelligentie aantoonbaar relevante oplossingen te bieden, vergroot z’n winkansen enorm.
Dienstbaarheid aan de behoefte van de klant – zonder de eigen identiteit en intelligentie uit het oog te verliezen – is de volgende stap in klantgerichtheid. Ons beeld is dat organisaties die oprecht plezier scheppen in het helpen van de klant, de grote winnaars zullen zijn van 2016.

Erik_van_Engelen

19.03.2015

MEC-LID ERIK VAN ENGELEN VERKOZEN TOT MARKETEER OF THE YEAR

Erik van Engelen, Commercieel Directeur bij energiebedrijf Eneco is verkozen tot Marketeer of the Year. De prijs werd uitgereikt tijdens de Dutch Marketing Awards, een initiatief van Adfo Groep en NIMA in samenwerking met PIM, MEC en Marketing Associatie Nederland.

Van Engelen wordt vooral geprezen voor zijn categorie doorbrekende initiatieven. De lastige energiemarkt heeft dankzij de privatisering in 2004 de schone taak om concurrerende klantwaarde te leveren. De keuze voor een positionering op duurzaam, de propositie van Hollandse Wind en de inzet op Toon is een aantal sterke voorbeelden van de gekozen richting van Eneco.

Erik van Engelen is lid van het MEC en is op 7 april gastheer voor een MEC Meeting bij Eneco. Klik hier voor meer info daarover.

MailPlus

01.02.2015

MAILPLUS NIEUWE PARTNER VAN HET MEC

E-mailmarketingbureau Mailplus en het MEC zijn een partnership aangegaan. MailPlus zal voor het MEC e-mailmarketing gaan ondersteunen met state of the art technische oplossingen. Op deze manier is MEC in staat om op een goede en eenduidige wijze te communiceren met haar netwerk van CMO’s. Meer info: mailplus.nl

DMA_980x323

15.01.2015

MEC OMARMT JONG MARKETING TALENT

MEC is in 2015 voor het eerst partner van de Dutch Marketing Awards en mede-initiatiefnemer van de categorie Dutch Marketing Talent of the Year. Niet alleen kiezen we een winnaar 2015, maar ook maken we een selectie van maximaal 10 talenten die een jaar lang begeleid worden door een ervaren CMO.

Het delen van kennis en ervaring met ‘CMO’s in Pole Position’ is de kern van het MEC. Maar jong talent is ook bijzonder belangrijk. Daarom ontwikkelde we – op basis van het meester-gezel-principe – een concept om zo’n 10 jonge rookies een jaar lang een extra boost te geven. Begeleiding door een top CMO en op de voet gevolgd door onze mediapartners Tijdschrift voor Marketing en MarketingOnline. Meer info: dutchmarketingawards.nl