EEN FILMPJE HEEFT MEER EFFECT DAN VEEL WOORDEN

Video is en blijft hot. De infographic over online HuibKamps_Schucovideo op de weblog van Marketing Tribune van juni 2014 geeft een uitstekend inzicht in de omvang van online video. Per maand worden in Nederland 3 miljard online video’s bekeken door ruim 11 miljoen Nederlanders. Dat is 271 video’s per gebruiker per maand en bestrijkt 18 uur van zijn tijd. De cijfers zijn indrukwekkend en toont aan dat video een belangrijk onderdeel van onze tijdsbesteding is. De omvang van online marketing biedt ons een enorme kans om als bedrijf hierop in te spelen. Aan de andere kant kan het een valkuil zijn indien je niet duidelijk hebt wie je wilt zijn voor je doelgroep en hoe de doelgroep te bereiken. De vraag is hoe je van de kans een succes maakt. Inspelen op de behoefte van de doelgroep en effectieve communicatie staan daar wat mij betreft centraal.
Wie wil ik zijn voor mijn doelgroep?
Het verkrijgen van de antwoorden op deze vraag is essentieel omdat de antwoorden het hart van de business raken: wat wil de klant of nog beter wat wil de klant, maar hij weet nog niet dat hij het nodig heeft. Zodra je het antwoord op dit strategische vraagstuk hebt, dan heb je het inzicht in de verschillende clusters van klanten en de verschillende behoeften die zij hebben. Dit is het handvat om je waardeproposities voor deze groepen van mensen te ontwikkelen en vervolgens te communiceren.
Een mooi voorbeeld van het neerzetten van een visie in de bouwwereld komt naar voren in de Key-note van Thomas Rau (RAU Architects) tijdens het Duurzaam Gebouwd congres een aantal maanden geleden (https://m.youtube.com/watch?v=LZywgxM82Eg). Zonder in te gaan op de inhoud geeft Thomas Rau zijn visie over de wereld en hoe we daarmee om kunnen gaan klip en klaar weer. Door middel van deze voordracht inspireert hij de aanwezigen in de zaal door het geven van nieuwe inzichten. Tevens bereikt hij een relevante doelgroep. Nog sterker Rau kiest de doelgroep niet, maar wordt door de doelgroep gekozen. Indien dit structureel wordt aangepakt, d.w.z. de visie overbrengen, de visie in het verdere verkooptraject vertalen naar concrete zaken en de visie invulling laten geven aan bestaande of nieuwe behoeften, dan is dat de basis voor succes.
Maak je communicatie effectief
Relevantie van de informatie en betrouwbaarheid van de bron spelen een centrale rol. Bijvoorbeeld het filmpje van Rau is bij uitstek te gebruiken voor het genereren van nieuwe leads en deze leads door te ontwikkelen naar relaties. Maar wat als het filmpje van Rau gebruikt wordt in een later stadium van de project levenscyclus in de bouw. Is de informatie dan nog steeds relevant en is de bron nog steeds betrouwbaar?
In de traditioneel betichte bouwbranche zijn er zeker ook voorbeelden van innovatie. Geïnspireerd door de consumentenmarkt doet de social newsroom zijn intrede in de Nederlandse bouwwereld. Het format speelt in op de pers en op alle potentiële media, die van informatie worden voorzien. Wienerberger (http://nieuws.wienerberger.nl) is een van de eerste bouw gerelateerde bedrijven die de informatie op deze manier ter beschikking stelt. Dit is een mooie manier om belangrijke informatie voor de lezer verder te verspreiden en het merk te ontwikkelen. Daarbinnen heeft film niet weg te denken, ook niet op deze site. De relevantie van de informatie en de betrouwbaarheid van de zender zijn met deze methode onder controle. In welke mate de doelgroep op het juiste moment met de juiste informatie wordt bereikt is hier geen precisiewerk.
Waar het op neer komt is precisiewerk. Zijn we in staat om de juiste informatie, op het juiste moment en via het juiste apparaat te versturen. In het projectproces in de bouw is dit complex, omdat er vele stadia zijn in het proces waar meerdere en verschillende projectdeelnemers bij betrokken zijn, met verschillende belangen. Een behoorlijke uitdaging dus.
Video is en blijft een belangrijk medium. De stelling “Een filmpje heeft meer effect dan veel woorden” is wat mij betreft van toepassing indien je als bedrijf bewust kiest voor een segment dat je voorziet van relevante informatie en bereikt via een voor hen relevant kanaal. Indien voor deze klanten filmpjes de manier zijn om ze te bereiken, dan zeggen ze meer dan woorden. In andere gevallen zal een ander medium beter werken. In de bouwbranche zijn er zeker nog mogelijkheden om op dit gebied het verschil te maken.

0 comments

Leave a comment

Want to express your opinion?
Leave a reply!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *